Debata online: Podręczniki transnarodowe

02.09.2020
Wydanie w 2020 roku ostatniego tomu transnarodowego podręcznika historii w polsko-niemieckiej serii „Europa. Nasza historia” jest okazją do zadania ważkich pytań: W jaki sposób autorzy i wydawcy przedstawili temat drugiej wojny światowej i jej skutków? Jak na przestrzeni ostatnich 20 lat zmieniły się wymagania stawiane podręcznikom do historii najnowszej oraz oczekiwania samych uczniów? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby narody przezwyciężyły traumę i konflikty pamięci związane z II wojną światową, opierając się na dialogu poświęconym podręcznikom historii? W jaki sposób lekcje historii mogą wzbogacić ten dialog i zapobiec kształtowaniu się „nowych”, ksenofobicznych i antysemickich postaw? Z podobnymi problemami i wyzwaniami musieli się już zmierzyć autorzy i wydawcy transnarodowych podręczników francusko-niemieckich i japońsko-południowokoreańsko-chińskich. Celem debaty jest refleksja nad tym, w jaki sposób wybuch, przebieg i zakończenie drugiej wojny światowej są przedstawiane w nauczaniu historii w poszczególnych krajach Europy i Azji.
 
Moderator:
prof. Igor Kąkolewski, Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie.
 
Prelegenci:
dr Emmanuelle Hébert, Katolicki Uniwersytet w Leuven w Belgii; politolożka i autorka publikacji poświęconych dialogowi polsko-niemieckiemu i francusko-niemieckiemu, w tym m.in.: Historical Commissions as a Foreign Policy Tool, w: A. Jarosz (red.), Models of European Civil Societies (Cambridge 2018) oraz Passé(s) recomposé(s). Les commissions d’historiens dans les processus de rapprochement (Pologne-Allemagne, Pologne-Russie) (Brussels 2020).
 
dr Wolfram Meyer zu Uptrup, historyk i wiceprezes Towarzystwa Niemiecko-Polskiego w Berlinie, jeden z inicjatorów polsko-niemieckiego projektu transnarodowego podręcznika historii oraz niemiecki przewodniczący komisji nadzorującej Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej w latach 2006–2012.
 
prof. Akiyoshi Nishiyama, Kyoritsu Women's University w Tokio, historyk i ekspert w dziedzinie dialogu podręcznikowego i współpracy historyków z Azji, autor m.in.: Im Fernen Osten nichts neues? Transnationale historiographische Perspektiven im nationalistischen Ostasien, w: „Historie. Jahrbuch des Zentrums für Historische Forschung Berlin der Polnischen Akademie der Wissenschaften“ (7, 2013/2014).
 
dr Marcin Wiatr, Georg-Eckert-Institut – Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung historyk i niemiecki sekretarz Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej Historyków i Geografów oraz członek Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej („Europa. Nasza historia”), autor m.in.: Literarischer Reiseführer Oberschlesien. Fünf Touren durch das barocke, (post)industrielle, grüne, mystische Grenzland (Potsdam 2016).
 
Organizatorzy:
Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie, Europejska Sieć Pamięć i Solidarność, Instytut Pileckiego
 
Partnerzy:
Bundesinstitut für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa w Oldenburgu, Georg-Eckert-Institut – Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung, Litewski Instytut Historyczny