AFEKT
Współcześnie w psychologii przez afekt rozumie się krótkotrwałe reakcje organizmu, a zarazem stany uczuciowe o niewielkiej intensywności, przyjemne lub przykre, które stanowią odpowiedź na zmianę, nie przekroczyły progu świadomości i nie zostały opracowane przez władze poznawcze podmiotu. Tak pojmowany afekt jest czynnością bezrefleksyjną, automatyczną i istotnie wpływa na przebieg dalszych procesów poznawczych, takich jak percepcja, rozumowanie, wartościowanie, podejmowanie decyzji, przewidywanie, procesy pamięciowe, a także relacje z innymi podmiotami. Afekt w tym rozumieniu to rodzaj protoemocji; charakteryzują go pobudzenie oraz znak (afekt pozytywny bądź negatywny). Natomiast emocje cechują: silne pobudzenie i świadome doświadczenie specyficznej jakości, włączenie opracowania poznawczego, interpretacja sytuacji oraz nadanie jej znaczenia w szerszym kontekście biograficznym i kulturowym (Kolańczyk 2004: 15–36). Z ujęciem afektu odróżniającym go od emocji nie zgadza się jednak wielu badaczy, traktując emocje synonimicznie i pisząc m.in. o stanach afektywnych lub o różnorodności afektu (Ekman, Davidson 1999 [1994]: 13–49). Podobnie jak w biologii, neurobiologii i psychologii, afekt w humanistyce pozostaje pojęciem, którego znaczenia wciąż się kształtują. Część badaczy pojmuje go jako przedspołeczną, podatną na transmisję intensywność zakorzenioną w biologicznych mechanizmach → ciała; przestrzeń potencjalności podmiotu, w której zawiązują się interakcje i relacyjność ze światem. Afekt to poprzedzający myśl proces wychodzenia ucieleśnionego podmiotu poza siebie, w którym pęka granica między ludzkim a pozaludzkim, ciałem i umysłem, podmiotem i jego otoczeniem (Deleuze, Guattari 2000 [1991]; Deleuze 2000 [1964]; Massumi 2002 [1995]). Inni za Silvanem Tomkinsem (1911–1991) i jego dziełem Affect, Imagery, Consciousness (t. I 1962, t. II 1963, t. III 1991, t. IV 1992) rozróżniają specyficzne afekty podstawowe, traktując je jako niezależny od popędów, związany z intelektem wrodzony system motywacyjny; przypisują oni główną rolę w kształtowaniu → tożsamości afektowi wstydu, zwracając uwagę na jego kulturową performatywność (Kosovsky-Sedgwick 2003 [1996]). Od połowy lat 90. XX w. badania kulturowe lawinowo rozwijają wiedzę na temat afektu m.in. w kontekście praktyk społecznych i politycznych, badań nad codziennością, mediami, → rzeczami, materią, → rasą, → klasą i → płcią kulturową, ideologią oraz → hegemonią. Zaskakująco mało miejsca poświęcono jednak pamięci, która w żadnym ze swoich wymiarów nie jest afektywnie neutralna. Afekt mocno wpływa na przekaz, żywotność i → figury → pamięci kulturowej, sposoby → pamiętania, praktyki → upamiętnienia, tryby społecznego → zapomnienia i wykluczenia, jak również wiązanie podmiotów we → wspólnoty pamięci. We współczesnych badaniach psychologicznych podkreśla się, że wydarzenia wyzwalające afekty i procesy emocjonalne zapamiętywane są lepiej ze względu na wartość przystosowawczą pamięci i zaangażowanie uwagi. Bodźce związane z silnym afektem wpływają na zapamiętywanie informacji, a zgodność zapamiętywanych informacji z aktualnym stanem afektywnym – na dostępność materiału pamięciowego (Olszanowski, Pawłowska-Fusiara, Fila-Jankowska 2005: 139–140). Neurobiolog Joseph LeDoux wskazuje na istnienie i specyfikę pamięci emocjonalnej: sieci pamięciowej niezależnej od pamięci jawnej. Pamięć emocjonalna nie jest wspomnieniem faktu, ale pamięcią emocji, która mu towarzyszyła (LeDoux 1999: 263). Filozof Gilles Deleuze (1925–1995) w książce Proust i znaki (2000 [1964]) łączył pamięć mimowolną z gwałtownym, afektywnym, pozasemantycznym wydarzeniem rozwijającym sens, odnosząc ją nie do → przeszłości, ale do procesu nabywania wiedzy i do → przyszłości. Istotą pamięci mimowolnej nie jest podobieństwo, lecz różnica wobec przeszłości: w swoim afektywnym nasyceniu przywraca ona bowiem przeszłość w formie nigdy niedoświadczonej, esencjonalnej, w ten sposób stając się drogą poznania (Deleuze 2000: 53–65, 97). W historii → sztuki i badaniach nad → literaturą zwraca się uwagę na inny rodzaj pamięci, obecny w literackim świadectwie Charlotte Delbo (1913–1985) Auschwitz et après [1970] – pamięć zmysłową: mowę z głębi afektywnego doświadczenia; materialny, cielesny → ślad przeszłego afektywnego wydarzenia, rozmywający granice pomiędzy „teraz” i „wtedy” (Bennett 2005: 25–26). Pojęcie to odnosi się do poziomu indywidualnego, a zarazem zbiorowego – organicznej więzi ustanawianej przez afekty przepływające przez ciało i między ciałami, tworzące rodzaj społecznego asamblażu (np. społeczność więźniów obozów koncentracyjnych). Przekaz pamięci zmysłowej nie tylko jest zawarty w → narracji czy pracy artystycznej, lecz także aktywnie rozgrywa się między → świadectwem a jego odbiorcą, który staje się miejscem odbioru, mediacji i możliwej transformacji pamięci (Bojadzija-Dan 2011: 205–207). Wśród filozofów tematyką tą zajmuje się Avishai Margalit, którego pojmowanie emocji spotyka się w pewnym stopniu z polem pojęciowym afektu. Łączy on pamięć emocji z → etyką pamięci, dzieląc przeżycie mnemiczne na zimną pamięć (zdarzeń) i gorącą pamięć (ponowne przeżycie emocjonalnych doświadczeń). Zwraca przy tym uwagę na jej kluczową rolę w zawiązywaniu społecznych wspólnot, a zarazem nadużycia pamięci emocji raniących, np. poniżenia, w przestrzeni polityki negatywnej. Zauważa, że wysiłek pamięci emocji prowadzi często do ich reewaluacji i zmiany. Postuluje powstanie etycznej wspólnoty bazującej na relacjach społecznych nasyconych przez pamięć emocji i emocjonalne więzi, mocno podkreślając jednak potrzebę ich kanalizowania w stronę mnemicznych → doświadczeń pozytywnych, takich jak pamięć solidarności, miłości bądź troski (Margalit 2002: 107–146). Z ujęciem tym współgra kategoria afektywnego pamiętania: transmitowanego przez podmioty ludzkie i pozaludzkie, nasączonego emocjonalnie i podatnego na transformację aktywnego doświadczenia mnemicznego, otwierającego przestrzeń relacyjności, wspólnotowości, nadziei oraz podmiotowej i politycznej zmiany (Nader 2012: 210–212).
Luiza Nader
Hasła pokrewne:
ciało, doświadczenie, etyka pamięci, pamięć indywidualna, pamięć performatywna, pamiętanie, ślad, trauma, wspólnota pamięci, zmysły
ciało, doświadczenie, etyka pamięci, pamięć indywidualna, pamięć performatywna, pamiętanie, ślad, trauma, wspólnota pamięci, zmysły
Bibliografia
Bennett J. (2005), Empathic Vision. Affect, Trauma and Contemporary Art, Stanford: Stanford UP.
Bojadzija-Dan A. (2011), „Reading sensation: Memory and movement in Charlotte Delbo’s Auschwitz and After”, w: J. Creet, A. Kitzmann (red.), Memory and Migration. Multidisciplinary Approaches to Memory Studies, Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press, s. 194–210.
Deleuze G. (2000), Proust i znaki, tłum. M.P. Markowski, Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria.
Deleuze G., Guattari F. (2000), Co to jest filozofia?, tłum. P. Pieniążek, Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria.
Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kolańczyk A. (2004), „Procesy afektywne i orientacja w otoczeniu”, w: A. Kolańczyk i in. (red.), Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 13–47.
Kosovsky-Sedgwick E. (2003), „Shame, theatricality and queer performativity. Henry James’s The Art of Novel”, w: E. Kosovsky-Sedgwick, Touching Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity, Durham-London: Duke UP, s. 35–66.
LeDoux J. (1999), „Pamięć a pamięć emocjonalna w mózgu”, w: P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 262–263.
Margalit A. (2002), The Ethics of Memory, Harvard: Harvard UP.
Massumi B. (2002), „The autonomy of affect”, w: B. Massumi, Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation, Durham, London: Durham UP, s. 23–45.
Nader L. (2012), „Pamiętanie afektywne. Moim Przyjaciołom Żydom Władysława Strzemińskiego”, Zagłada Żydów. Studia i Materiały. Pismo Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN, 8, s. 188–212.
Olszanowski, M., Pawłowska-Fusiara M., Fila-Jankowska A. (2005), „Nieuświadomiony afekt a pamięć mimowolna”, w: R.K. Ohme (red.), Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Tomkins S.S. (1962–1992), Affect, Imagery, Consciousness, t. I–IV, The Positive Affects. London: Tavistock, New York: Springer.
Bennett J. (2005), Empathic Vision. Affect, Trauma and Contemporary Art, Stanford: Stanford UP.
Bojadzija-Dan A. (2011), „Reading sensation: Memory and movement in Charlotte Delbo’s Auschwitz and After”, w: J. Creet, A. Kitzmann (red.), Memory and Migration. Multidisciplinary Approaches to Memory Studies, Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press, s. 194–210.
Deleuze G. (2000), Proust i znaki, tłum. M.P. Markowski, Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria.
Deleuze G., Guattari F. (2000), Co to jest filozofia?, tłum. P. Pieniążek, Gdańsk: Słowo/obraz Terytoria.
Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kolańczyk A. (2004), „Procesy afektywne i orientacja w otoczeniu”, w: A. Kolańczyk i in. (red.), Serce w rozumie. Afektywne podstawy orientacji w otoczeniu, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 13–47.
Kosovsky-Sedgwick E. (2003), „Shame, theatricality and queer performativity. Henry James’s The Art of Novel”, w: E. Kosovsky-Sedgwick, Touching Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity, Durham-London: Duke UP, s. 35–66.
LeDoux J. (1999), „Pamięć a pamięć emocjonalna w mózgu”, w: P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia, tłum. B. Wojciszke, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 262–263.
Margalit A. (2002), The Ethics of Memory, Harvard: Harvard UP.
Massumi B. (2002), „The autonomy of affect”, w: B. Massumi, Parables for the Virtual. Movement, Affect, Sensation, Durham, London: Durham UP, s. 23–45.
Nader L. (2012), „Pamiętanie afektywne. Moim Przyjaciołom Żydom Władysława Strzemińskiego”, Zagłada Żydów. Studia i Materiały. Pismo Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN, 8, s. 188–212.
Olszanowski, M., Pawłowska-Fusiara M., Fila-Jankowska A. (2005), „Nieuświadomiony afekt a pamięć mimowolna”, w: R.K. Ohme (red.), Nieuświadomiony afekt. Najnowsze odkrycia, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Tomkins S.S. (1962–1992), Affect, Imagery, Consciousness, t. I–IV, The Positive Affects. London: Tavistock, New York: Springer.