Pamięć o polsko-niemieckiej przeszłości w programach nauczania szkolnego i obywatelskiego w Niemczech
POLSKO-NIEMIECKIE MIEJSCA PAMIĘCI
WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI HISTORII
Workshop I: 23 - 24.02.2018 (Berlin)
Workshop II: 31.08. - 1.09.2018 (Hamburg)
Organizacja: Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie, Landeszentrale für politische Bildung Hamburg
Kierownictwo: prof. Robert Traba (Berlin), prof. Hans Henning Hahn (Oldenburg), dr Sabine Bamberger-Stemmann (Hamburg)
Celem warsztatów jest stworzenie i opublikowanie pomocniczych materiałów dydaktycznych do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w niemieckich szkołach i ośrodkach kształcenia obywatelskiego. Polska i relacje polsko-niemieckie zajmują marginalne miejsce w niemieckiej dydaktyce. Dzięki projektowi, którego finalnym efektem będą scenariusze lekcji odpowiednio dopasowane do dydaktycznych minimów programowych, istnieje realna możliwość popularyzacji historii Polski w powszechnym nauczaniu w Niemczech.
Materiałem wyjściowym jest najnowsza publikacja „20 Deutsch-polnische Erinnerungsorten” (red. Robert Traba, Hans Henning Hahn). Na podstawie 20 artykułów nauczyciele w kooperacji z naukowcami (prof. Robert Traba, prof. Hans Henning Hahn, dr Sabine Bamberger-Stemmann, prof. Holger Thünemann) będą opracowywać konkretne scenariusze lekcji.
Pierwszy warsztat poświęcony zostanie zagadnieniom teorii badań nad pamięcią oraz możliwościami włączenia ich do nauczania szkolnego i pozaszkolnego w Niemczech. Nauczyciele z Brandenburgii/Berlina, Hamburga i Dolnej Saksonii przedstawią swoje interpretacje wybranych miejsc pamięci. W trakcie dyskusji określony zostanie profil odpowiednich scenariuszy lekcji.
Podczas drugiego warsztatu analizie poddane zostaną napisane scenariusze i przygotowana zostanie finalna wersja tekstów do publikacji – najpierw w formie drukowanej a później w otwartego dostępu w Internecie.
23 lutego
Przyjazd do godziny 12.00
12.00 - 13.00 Doświadczenia własne – krótka runda prezentująca uczestników i ich doświadczenia dydaktyczne
13.00 - 14.30 Erinnerungsorte (lieu de mémoire) – Czym są „miejsca pamięci”?
Zdefiniowanie podstawowych pojęć w badaniu pamięci
(moderacja: prof. Hans Henning Hahn, prof. Robert Traba)
14.30 - 15.00 Przerwa
15.00 - 16.30 Pamięć” we współczesnej dydaktyce historii w Niemczech
(moderacja: prof. dr Holger Thünemann)
16.30 – 16.45 Przerwa
16.45 – 18.45 Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci
1. Joanna Zaborowski (Referendarin Berlin)
Nationalhymnen
2. Mariusz Siemiątkowski (Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.)
Preußen
24 lutego
09.00 - 11.00 Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci
1. Dr. Sebastian Kubon (Universität Hamburg)
Schlacht bei Tannenberg & Deutscher Orden
2. Dr. Gerd Behrens (Geschwister-Scholl-Schule Altenwalde, Cuxhaven)
Otto von Bismarck
3. Dr. Berit Pleitner (Integrierte Gesamtschule Wardenburg)
Polenfeldzug
11.00 - 11.15 Przerwa
11.15 - 13.15 Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci
1. Elisabeth Kalina (Stadtteilschule Barmbek)
Warschauer Aufstand
2. Christian Stach (Oberschule Hermannsburg)
Holocaust
13.15 - 14.15 Przerwa
14.15 - 16.15 Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci
1. Denise Kroker (Landeszentrale für politische Bildung Hamburg)
Das Wunder von Bern 1954 und Wembley 1973
2. Michael Imhof (Gymnasium Bad Nenndorf)
Verlorene Heimat / Wiedergewonnene Gebiete & Kresy und Deutscher Osten
16.15 - 17.15 Podsumowanie: wytyczne do scenariuszy lekcyjnych