Europa. Nasza Historia: podręcznik szkolny przyszłości

09.09.2020

Z radością informujemy, że prace nad ostatnim tomem wspólnej serii podręcznika szkolnego „Europa. Nasza historia” do nauczania historii w Polsce i Niemczech dobiegły końca. Wersja polska tomu składa się z dwóch części poświęconych okresom 1918-1939 (klasa 7, część 2) oraz 1939 do czasów współczesnych (klasa 8). Seria naszych podręczników składająca się w sumie z czterech tomów prezentuje historię Europy i historię powszechną z uwzględnieniem wielu perspektyw, ukazując różnorodne związki krajów i społeczeństw europejskich. W kolejnym roku szkolnym obie wersje językowe będą dostępne do użytku dla uczniów i nauczycieli.

Seria podręcznikowa „Europa. Nasza historia” powstała pod patronatem Wspólnej Polsko-Niemieckiej Komisji Podręcznikowej, w ścisłej współpracy między ekspertami oraz wydawnictwami z Polski i Niemiec. Prace projektowe koordynowały Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie i Georg-Eckert-Institut − Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung w Brunszwiku.

„Przedstawienie historii XX wieku we wspólnym podręczniku dla polskich i niemieckich uczennic i uczniów było naprawdę dużym wyzwaniem. Znajdujemy się w nieustannym procesie kształtowania narodowych kultur pamięci, które mają wpływ na nasz współczesny sposób myślenia”, twierdzi prof. Eckhardt Fuchs, dyrektor Instytutu Georga Eckerta i dodaje: „Doświadczenie niemieckiej okupacji podczas drugiej wojny światowej jest do dziś w wielu polskich rodzinach boleśnie żywe, podczas gdy świadomość tego faktu jest w Niemczech w niewielkim stopniu obecna. Z dwunastu lat pracy nad naszą serią podręcznikową wyraźnie wynika, że uwzględniając perspektywę partnera, poprzez dialog z nim wspieramy wzajemne zaufanie i europejską więź”.

Podręcznik opublikowany przez wydawnictwa „WSiP” i „Eduversum” jest przeznaczony do użytku szkolnego w ramach lekcji historii w klasach 5-8 szkoły podstawowej w Polsce oraz Sekundarstufe I w Niemczech. Prof. Igor Kąkolewski, Dyrektor Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie podkreśla: „Zasadniczą nowością naszego transnarodowego podręcznika do nauczania historii jest to, że uczennice i uczniowie poznają materiał nie tylko poprzez pryzmat własnej narodowej historii. Nasz podręcznik stwarza możliwość uwzględnienia również doświadczeń naszych sąsiadów i prowadzenia z nimi dialogu na równym poziomie”.

Uroczysta prezentacja ostatniego tomu podręcznika jest planowana, w zależności od sytuacji epidemiologicznej, na drugą połowę 2020 roku.

Realizacja projektu była wspierana przez rządy obu państw, z niemieckiej strony również przez rząd kraju związkowego Brandenburgii oraz Ständige Konferenz der Kulturminister der Länder. Dodatkowe wsparcie projekt uzyskał także ze strony Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

Dalsze informacje:

http://europa-nasza-historia.org

http://www.gei.de/en/departments/knowledge-in-transition/german-polish-joint-history-textbook-europa-unsere-geschichte-europe-our-history.html