Workshop: 20 Polsko-niemieckich miejsc pamięci

23.02.2018 do 24.02.2018

Pamięć o polsko-niemieckiej przeszłości w programach nauczania szkolnego i obywatelskiego w Niemczech

POLSKO-NIEMIECKIE MIEJSCA PAMIĘCI

WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI HISTORII

 

 

Workshop I: 23 - 24.02.2018 (Berlin)
Workshop II: 31.08. - 1.09.2018 (Hamburg)

Organizacja: Centrum Badań Historycznych Polskiej Akademii Nauk w Berlinie, Landeszentrale für politische Bildung Hamburg
Kierownictwo:  prof. dr Robert Traba (Berlin), prof. dr Hans Henning Hahn (Oldenburg), dr Sabine Bamberger-Stemmann (Hamburg)

 

Celem warsztatów jest stworzenie i opublikowanie pomocniczych materiałów dydaktycznych do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w niemieckich szkołach i ośrodkach kształcenia obywatelskiego. Polska i relacje polsko-niemieckie zajmują marginalne miejsce w niemieckiej dydaktyce. Dzięki projektowi, którego finalnym efektem będą scenariusze lekcji odpowiednio dopasowane do dydaktycznych minimów programowych, istnieje realna możliwość popularyzacji historii Polski w powszechnym nauczaniu w Niemczech.

Materiałem wyjściowym jest najnowsza publikacja „20 Deutsch-polnische Erinnerungsorten” (red. Robert Traba, Hans Henning Hahn). Na podstawie 20 artykułów nauczyciele w kooperacji z naukowcami (prof. Robert Traba, prof. Hans Henning Hahn, dr Sabine Bamberger-Stemmann, prof. Holger Thünemann) będą opracowywać konkretne scenariusze lekcji.

Pierwszy warsztat poświęcony zostanie zagadnieniom teorii badań nad pamięcią oraz możliwościami włączenia ich do nauczania szkolnego i pozaszkolnego w Niemczech. Nauczyciele z Brandenburgii/Berlina, Hamburga i Dolnej Saksonii przedstawią swoje interpretacje wybranych miejsc pamięci. W trakcie dyskusji określony zostanie profil odpowiednich scenariuszy lekcji.

Podczas drugiego warsztatu analizie poddane zostaną napisane scenariusze i przygotowana zostanie finalna wersja tekstów do publikacji – najpierw w formie drukowanej a później w otwartego dostępu w Internecie.

 

23 lutego

Przyjazd do godziny 12.00

12.00 - 13.00                      Doświadczenia własne – krótka runda prezentująca uczestników i ich doświadczenia dydaktyczne

                                              

13.00 - 14.30                     Erinnerungsorte (lieu de mémoire) – Czym są „miejsca pamięci”?
                                              Zdefiniowanie podstawowych pojęć w badaniu pamięci
                                             (moderacja: prof. dr Hans Henning Hahn, prof. dr Robert Traba)

14.30 - 15.00                      Przerwa

15.00 - 16.30                      Pamięć” we współczesnej dydaktyce historii w Niemczech
                                               (moderacja: prof. dr Holger Thünemann)

16.30 – 16.45                     Przerwa

16.45 – 18.45                     Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci
                                              
                                               1. Joanna Zaborowski (Referendarin Berlin)      
                                                   Nationalhymnen        
                                               2. Mariusz Siemiątkowski (Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V.)
                                                    Preußen                       

24 lutego

09.00 - 11.00                    Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci

                                               1. Dr. Sebastian Kubon (Universität Hamburg)  
                                                   Schlacht bei Tannenberg & Deutscher Orden
                                               2. Dr. Gerd Behrens (Geschwister-Scholl-Schule Altenwalde, Cuxhaven)
                                                   Otto von Bismarck          
                                               3. Dr. Berit Pleitner (Integrierte Gesamtschule Wardenburg)      
                                                   Polenfeldzug

11.00 - 11.15                     Przerwa

11.15 - 13.15                    Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci

                                             1. Elisabeth Kalina (Stadtteilschule Barmbek)
                                                 Warschauer Aufstand
                                             2. Christian Stach (Oberschule Hermannsburg)
                                                 Holocaust

13.15 - 14.15                    Przerwa

14.15 - 16.15                    Prezentacja i dydaktyzacja poszczególnych miejsc pamięci

                                             1. Denise Kroker (Landeszentrale für politische Bildung Hamburg)
                                                 Das Wunder von Bern 1954 und Wembley 1973
                                                    
2. Michael Imhof (Gymnasium Bad Nenndorf)      
                                                 Verlorene Heimat / Wiedergewonnene Gebiete & Kresy und Deutscher Osten

16.15 - 17.15                    Podsumowanie: wytyczne do scenariuszy lekcyjnych